Rooms Katholieke Voetbalvereniging Irene (R.K.V.V. Irene) werd op 22 juli 1944 opgericht, tijdens de bezetting van Nederland. In deze dagen kozen de Gemondenaren voor een toepasselijke naam; de naam Irene komt namelijk van de Griekse godin van de vrede. Ook de vredesduif en de ‘‘V’’ in het logo en voorop het wedstrijdshirt refereren aan de Gemondse wens om vrede en vrijheid. In de decennia na de oprichting is V.V. Irene uitgegroeid tot de grootste sportvereniging van Gemonde. In het seizoen 2018/2019 komt V.V. Irene uit in de 5e klasse C Zuid I van de KNVB. Momenteel telt de club bijna 250 leden uitkomend in 4 seniorenteams en liefst 10 jeugdteams. Zij spelen onder het oog van vele trouwe toeschouwers hun thuiswedstrijden op Sportpark de Laat. Vernoemd naar de in 1966 overleden voorzitter C. de Laat.

kantineOnze kantine op Sportpark de Laat

Jeugd
De laatste jaren is er een grote groei te zien bij de jeugdafdeling van de club. Ook beschikt de club sinds jaren weer over jeugdteams in alle leeftijdscategorieën en ziet het er zeker naar uit dat we dit de komende jaren meer dan vast zullen houden. Zelfs het meidenvoetbal is sinds 2014 officieel terug in Gemonde. Hierdoor is de jeugdafdeling nu groter dan ooit. Voor het eerst staat er in het seizoen 2015/2015 zelfs een tweede B-team op de veld. Deze jeugdteams presteren tevens erg goed. Zo behaalde de C1 dit jaar als eerste juniorenteam van V.V. Irene een kampioenschap in de tweede klasse. Ook V.V Irene 1 bereikte in het seizoen 2014/2015 voor eerst in 44 jaar een volgende ronde in het bekertoernooi. Door deze groei en prestaties binnen de jeugd verwacht de club zich snel te mengen in de strijd om een plek in de vierde klasse.

De club heeft in het nieuwe jeugdplan bewust het zogenaamde Positief Coachen opgenomen. Positiviteit staat centraal in de coaching door onze leiders en trainers. Dit wordt begeleid door de landelijke stichting Positief Coachen. V.V. Irene is de enige voetbalclub in de regio 's-Hertogenbosch die deelneemt aan dit project. Meer informatie over Positief Coachen vind je op deze website onder het kopje Jeugd --> Positief Coachen.

sponsorzeil-positief-coachenHet levensgrote 'Positief Coachen doek', zichtbaar vanaf het hoofdveld

Activiteiten
Naast het voetbal organiseert V.V. Irene ook de nodige activiteiten voor haar leden. Omdat de club binnen Gemonde een belangrijke maatschappelijke functie heeft worden hierbij meer dan eens ook overige dorpsgenoten betrokken. Denk aan activiteiten als:

• Jaarmarkt Gemonde
  • Fietsvierdaagse
  • Kaart- en biljartavonden
  • Filmavond jeugd
  • Jeugdkamp
  • Spooktochten
  • Grote seizoensafsluiting
  • Bezoek betaald voetbal
  • Sinterklaasbezoek
  • En nog veel meer!

jaarmarkt-2014Eén van de twee V.V. Irene kramen op de jaarmarkt in Gemonde. De jaarmarkt wordt georganiseerd door onze club.

Vrijwilligers
Het zal duidelijk zijn dat er veel vrijwilligers nodig zijn om onze club draaiende te houden. Gelukkig heeft onze vereniging de beschikking over ruim 100 fantastische vrijwilligers. Het gaat hierbij niet alleen om de leiders en trainers van de diverse teams maar ook bijvoorbeeld om vrijwilligers in de kantine en om de onderhoudscommissie, die de nodige klussen op het sportpark opknapt. Uiteraard waarderen wij onze vrijwilligers enorm en zou V.V. Irene zonder hen niet kunnen bestaan!

kantinevrijwilligerVrijwilliger Mies van der Linde achter de bar

Kortom
Een bruisende vereniging in de groei met enthousiaste leden, de trots van Gemonde!